Levél a távolból - Fonográf

 

Ismertetés

Teljes dalszerkezet

Videó

Magánvélemény

Tanuljuk meg basszusgitárral is!

Szörényi Levente honlapja

 

A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.

 

You can read copyright statements in the chapter Copyright.

 

Ismertetés

 

Először hallgassuk meg a dalt:

A dal hangneme G-dúr, amelynek folkgitáron lecsapódó teljes skálaszerkezete a következő...

 

Pénzes-féle gitár tükörkép - G-dúr teljes skála

 

...azonban később egészhangos transzponálás következik A-dúrba, amely jellegzetes hatásfokozó zenei fogás:

 

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-dúr teljes skála

 

Mivel a dal egyszerű zenei sablonra épül, amelynek funkciói...

 

T-S-D

tonika - szubdomináns - domináns

 

(erről bővebben a központi honlap Összhangzattan I. című részében olvashatunk), ebből a skála-, és hangtömegből nekünk elsősorban ezen funkciójú 3 akkordra van szükségünk, amely G-dúr esetén:

 

G - tonika

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

C - szubdomináns

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

D - domináns

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

A-dúr esetében pedig:

 

A - tonika

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

D - szubdomináns

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

E - domináns

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

Kíséret szempontjából elég 2 pengetési sablonnal foglalkoznunk:

 

Leállásoknál ima-lepengetés

 

 

Rumba 1

 

 

Természetesen a skálasablonon belül lehetőségünk van a sablon átalakítására is. Ezzel azonban a kezdők még ne próbálkozzanak, a variálás (és az improvizáció) ennél jóval magasabb szintű gyakorlat.

 

Teljes dalszerkezet

 

A dalban gyakran van leállás, ezt a jellel jelzem. Ajánlott technikája ima-lepengetés (lásd fentebb).

A dal eleje csupán egy gitárral és énekkel indul, ezt elhegytam, mert zavaró lett volna egyszerre 2 folkgitár, ezt a kihagyott részt kék színnel jelzem.

 

Levél a távolból - Fonográf - rumba 1 - 2 ciklus

Versszak

2x (G - D - G (4))

C - D - G - C

G - C (1) - D (1) - G (4)

Versszak

2x (G - D - G (4))

C - D - G - C

G - C (1) - D (1) - G (4)

Refrén

2x (C - D - G (4))

C - D - G - C

C ()

G - C (1) - D (1) - G (4)

Szóló

2x (G - D - G (4))

C - D - G - C

G - C (1) - D (1) - G (4)

Refrén

2x (C - D - G (4))

C - D - G - C

C ()

G - C (1) - D (1) - G (4)

Transzponálás

Versszak

2x (A - E - A (4))

D - E - A - D

A - D (1) - E (1) - A (4)

Refrén

2x (D - E - A (4))

D - E - A - D

D ()

A - D (1) - E (1) - A (4)

D - E - A - D

D ()

A - D (1) - E (1) - A (2)

A () - E () - A ()

 

Videó

 

Magánvélemény

Szörényi Levente mindenkor és minden körülmények között maradandót alkotott. Nem számítva a komolyzenét, ő az egyik kedvenc magyar zeneszerzőm. Kár, hogy a mai nemzedék már nem nagyon ismeri zenéjét, bár ebben a zenében még van emberi érzelem, rendkívül mély zenei ötletgazdagság és annyira igényes kidolgozás, amely napjaink tucatzenéjére már régóta nem jellemző. Az átlagos hallgatónak fel sem tűnik, de félelmetes például a Fonográf-dalok vokálkezelése, egyszerűen borsózik tőle a hátam! Nos, ezt nevezik mesterségbeli tudásnak: a közönséget ilyen eszközökkel kell meghódítani...