67-es út - Republic

 

Ismertetés

Teljes dalszerkezet

Dalszöveg

Videó

Magánvélemény

Tanuljuk meg basszusgitáron is!

A Republic honlapja

 

A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.

 

You can read copyright statements in the chapter Copyright.

 

Ismertetés

A dal hangneme D-dúr és 4 akkordból álló akkordmenete...

 

D

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

Hm

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

G

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

A

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

...tulajdonképpen egy egyszerű zenei sablon, amelynek funkciói...

 

T-Tp-S-D

tonika - tonika-parallel - szubdomináns - domináns

 

...D-dúr esetén így fognak megvalósulni:

Voltaképpen kétféle akkordmenet van a dalban:

  1. Versszak: D - A - Hm - G

  2. Refrén: Hm - G - A - D

Nem számítom ide a dal végén felhasznált D4 akkordot...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Akkordtükörkép

...mert zenei értelemben nincs komolyabb funkciója.

 

A dal ritmikai képlete 4/4-es és benne kétféle dinamika változik:

Azért jellemeztem a dinamikai változást az igen buta "hangosabb" szóval (szándékosan nem használtam az átlagos zenei kifejezést az olasz forte szót, mert nem akarom tudálékossá tenni az anyagot), hiszen a dal tempója nem változik, csupán a benne lévő részek (átvezetés, versszak, refrén) dinamikája-lejátszása. (Itt jegyzem meg: tipikus hiba, hogy a kezdő tanítvány összekeveri a lassú-halk és a hangos-gyors zenei fogalompárokat.) Éppen ezért a dal fokgitáros lejátszásához a következőket ajánlom:

 

A további problémát az jelenti, hogy a tábortűzi sablon hangjaiban rövid, a 4/4-es sablonok bármelyike pedig hosszú (8 hangból álló). Ezért kellett választanom a teljes dalszerkezetnél alapértelmezett ciklushossznak 4/4 - 1/2 ciklust. Én a dalban a 3. sablon 1/2 ciklusát alkalmazom (amelyik egyúttal sok más 4/4-es sablon 1/2 ciklusa is). A dal tehát a fent mutatott D-A váltás pulgar-lepengetést nem számítva 2 sablonnal kiválóan lejátszható:

 

Felbontás - 4/4 - 1/2 ciklus (itt A-moll)

 

(A különböző ütembeosztású sablonok ritmikailag sokszor egymással kompatibilisek, különösképpen a 2/4 és a 4/4-es sablonok. Ezt vehetjük észre itt, hiszen egy 2/4 felbontásos 1. sablont fel tudtam használni 4/4 sablon 1/2 ciklusához.)

 

 

Tábortűzi (itt A-moll)

 

 

Teljes dalszerkezet

 

67-es úton - Republic

Bevezetés - 4/4 - 1/2 ciklus

D - A - Hm - G

D - A - Hm - G (3)

Versszak

3x (D - A - Hm - G)

D - A - Hm - G (4)

Refrén

3x (Hm - G - A - D)

Hm - G - A

Átvezetés - pulgar

() D - A

Versszak - tábortűzi - 2 ciklus

3x (D - A - Hm - G)

D - A - Hm - G (8)

Refrén

3x (Hm - G - A - D)

Hm - G - A

Átvezetés - pulgar

() D - A

Versszak - 4/4 - 1/2 ciklus

2x (D - A - Hm - G)

tábortűzi - 2 ciklus

D - A - Hm - G

D - A - Hm - G (8)

Refrén

4x (Hm - G - A - D)

Refrén

3x (Hm - G - A - D)

Hm - G - A

Átvezetés - pulgar

() D - A

Versszak - 4/4 - 1/2 ciklus

3x (D - A - Hm - G)

D - A - Hm - G (4)

Refrén - tábortűzi - 2 ciklus

3x (Hm - G - A - D)

Hm - G - A ()

Vége - 4/4 - 1/2 ciklus

D - D4 - D - D4

 

Dalszöveg

 

Nagy esők jönnek és elindulok, elmegyek innen messze
A 67-es úton várhatsz rám dideregve
Nyáréjszakán, ha nem jövök, esik az eső és mennydörög
A csillagokkal, ha szédülök, esik az eső és nem találsz rám.
Csillagok, csillagok mondjátok el nekem
Merre jár, hol lehet most a kedvesem
Veszélyes út, amin jársz, veszélyes út, amin járok
Egyszer te is hazatalálsz, egyszer én is hazatalálok.
Nagy esők jönnek és itt maradok, itt maradok örökre
A 67-es út mellett, az árokparton ülve
Nyáréjszakán, ha nem jövök, esik az eső és mennydörög
A csillagokkal, ha szédülök, esik az eső és nem találsz rám.
Csillagok, csillagok mondjátok el nekem
Merre jár, hol lehet most a kedvesem
Veszélyes út, amin jársz, veszélyes út, amin járok
Egyszer te is hazatalálsz, egyszer én is hazatalálok.

 

Videó

 

 

Magánvélemény

 

Mindig is szerettem Cipő (Bódi László) zenéjét. Dalai nagyon egyszerűek, de mindig megtalálja azt a dallamot, amit manapság a többség már keresve se talál meg. Ő tehát a "birtokában" van annak, aminek sokan sohasem lesznek. Azt hiszem, ez az egyik fő ismérve az igazi zenésztehetségnek.