Akkordok transzponálása tonalitás-táblázatok segítségével
Ebben a fejezetben folytatjuk az
akkordok minél hatékonyabb, azaz gyorsabb transzponálását, ehhez pedig egy
másik módszert mutatunk be. Az ehhez szükséges táblázatok már régóta
rendelkezésre állnak a központi honlap (www.gitariskola.hu)
zeneelméleti fejezetcsomagjaiban.
Az Összhangzattan
című fejezetcsomagban publikálásra kerültek úgynevezett tonalitás-táblázatok,
még pedig a 2 legfontosabb hangnemre (tonalitás), ez a dúr és a moll. Először
nézzük meg ezt a 2 táblázatot:
A táblázatok az összes dúr és moll tonalitáshoz tartozó, szabványosan
származtatott akkordot (hármashangzatot) tartalmazzák. Hogyan használhatjuk
mindezt transzponálásra? Ezt egyszerű zenei példákon keresztül mutatjuk meg.
Adott például a Beatrice együttes
Boldog szép napok című dala, amely csupán 4 akkordból áll:
A – Fiszm – D – E
A dal tonalitása A-dúr, ezért keressük meg az A-dúr sorát 3# előjegyzéssel:
A sorban észrevehetjük mind a 4 akkordot. Az akkordok jellege
(dúr-moll-szűkített) a legfelső sorban látható…
...ez standard sorrend, azaz nem változik. Később észre fogjuk azt is venni,
hogy a transzponálás során az akkordok jellege sem változik meg, tehát például
egy dúr akkord transzponálás után is dúr jellegű marad. Ebből következően
lényegében csakis az akkord kezdőhangjaira kell figyelnünk.
Ezután meg kell határoznunk, hogy hová szeretnénk a dal akkordjait
transzponálni. Legyen ez most mondjuk C-dúr. Keressük meg a C-dúr tonalitás
sorát…
...és a táblázat oszlopainak segítségével nézzük meg, hogy a dal akkordjaihoz
tartozó oszlopok és a C-dúr tonalitás sora hol metszik egymást. Látjuk, hogy
nyilvánvalóan 4 helyen, a keresett 4 akkordnál:
C – Am – F – G
Mivel a tonalitás-táblázatok az összes hangnemet ábrázolják, bármelyik
hangnembe való transzponálás szinte azonnal leolvasható róluk.
Nézzünk 1 másik példát!
A 2# előjegyzésű, azaz D-dúr tonalitású Ohio
című amerikai népdal a következő akkordokból áll:
D – D7 – A – A7 – G
4b Asz-dúr hangnembe történő transzponáláskor – mivel az akkordok jellege nem változik-, csakis a kezdőhangokat kell figyelnünk. Az eredmény:
Asz – Asz7- Esz – Esz7 – Desz
Bár a tonalitás-táblázatok az összes szabványosan származtatott akkordot tartalmazzák, ez egyúttal a gyenge pont is, mivel nem ad megoldást az úgynevezett alterált (tonalitáshoz nem tartozó) akkordok transzponálására. Például néha előfordulhat E-dúr tonalitású dalban az alterált D-dúr akkord, ami nem tipikus, de zeneileg előkészítve jól hangzó megoldás. Ezen szituációk lekezeléséhez vissza kell lépnünk az előző fejezet félhanglépéses megoldásához, mert a félhanglépések alkalmazásával bármilyen transzponálás biztonsággal kiszámolható.