Gitártartás és az akkordok lefogása
A folkgitár-pengetések ritmuspengetései bombabiztos flamenco-technikára, az akkordfelbontásos alappengetések pedig klasszikus gitárpengetésekre épülnek. Ennek kigyakorlásához alapértelmezésben kövessük a klasszikus gitártartást. Vessünk egy gyors pillantást az optimális kéz-, és gitártartásra (egyúttal köszönöm Zsigmond Eszter kisasszony önzetlen modellülését):
-
a gitár a húrfogó kéz felöli combon nyugszik (jobbkezesek esetében ez a bal comb), a gitárnyak enyhén felfelé áll,
-
a gitáros hangszere fölé hajol, vállai leeresztettek,
-
a húrfogó kéz csuklója a gitárnyak alá fordul olyannyira, hogy az ujjak minden irányból merőlegesen érintik a fogólapot, azaz ujjaink játék közben soha ne törjenek vissza (amely mozdulat a kezdők alapvető hibája szokott lenni).
Ez az alapértelmezett gitártartás, ettől -legalábbis az alapozás hónapjai alatt-, ne térjünk el.
Nagyon lényeges, hogy a húrfogó kéz csuklója a gitárnyak alá fordul olyannyira, hogy az ujjak minden irányból merőlegesen érintik a fogólapot. Például D akkord esetében:
-
x
-
0 - A
-
0 - D
-
1 - A
-
3 - D
-
2 - Fisz
E akkord esetében:
-
0 - E
-
2 - H
-
3 - E
-
1 - Gisz
-
0 - H
-
0 - E
A hüvelykujj a gitárnyak hátsó ívének közepén szinte satuszerű szorítással segít a húrok –némely esetben elég nehézkes- lefogásának...
Ilyenkor mondom azt, hogy ha én elölről, azaz szemből nem látom a nyak fölött a tanítvány hüvelykujját, akkor az már nagyjából jó. Van azonban egy hiba, amelyet néhányan el szoktak követni:
Itt a hüvelykujj legfelső, körmös ízülete éles szögben nekitámaszt a gitárnyak hátának.
Ez egyértelműen rossz tartás, egyúttal ínhüvelygyulladás-veszélyes, mert nagyon megfeszíti az ízületeket!
A fenti, optimális kéztartás alól kivétel csak néhány, valójában elavult, hüvelykujjat is igénylő akkordfogás. Ilyen például az alábbi C7 akkord...
-
x
-
3 - C
-
2 - E
-
4 - B
-
1 - C
-
x
...ahol a hüvelykujj tompíthat, sőt más akkordban akár basszushangot is lefoghat az E6 húron. Ezt a lehetőséget általában szintén megmutatom a tanítványoknak, de nem alapozunk rá, mert igazi öreguras technika és még nem jött el a nyugdíj ideje ☺. Ehelyett haladószinten pontosan az ellenkezőjével, a férfiasan nehéz barré (keresztfogásos) technika formájában dacolunk az idővel:
-
1 - F
-
3 - C
-
4 - F
-
2 - A
-
1 - C
-
1 - F
...ahol az elfektetett 1. ujj a barré-technikát jelenti.
Létezik ennek egy kistestvére is, az úgynevezett kisbarré-technika:
-
x
-
x
-
1 - F
-
1 - B
-
1 - D
-
1 - G
Az európai (temperált) hangrendszerben egy hangnak több elnevezése is lehet: például Cisz-Desz, amely a zongorán a C hang feletti fekete billentyű. Ezt a jelenséget nevezzük enharmóniának.
Jegyezzük meg, hogy tiszta hangoláskor ez valójában 2 különböző hang, de temperált hangoláskor a kettő eggyé csúszik össze.
Az akkordok hangjainak ismertetésénél (a tükörkép alatti listában) igazodom a temperált kvintkör-kvartkörből következő enharmonikus elnevezésekhez...
...kivéve Aisz esetében, mert a folkgitáros hagyomány (valójában a mélyebb zeneelméleti tudás hiánya) és az érthetőség miatt azt folyamatosan B hangnak jelzem.