Levél a távolból - Fonográf
Tanuljuk meg basszusgitárral is!
A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
Először hallgassuk meg a dalt:
A dal hangneme G-dúr, amelynek folkgitáron lecsapódó teljes skálaszerkezete a következő...
...azonban később egészhangos transzponálás következik A-dúrba, amely jellegzetes hatásfokozó zenei fogás:
Mivel a dal egyszerű zenei sablonra épül, amelynek funkciói...
T-S-D
tonika - szubdomináns - domináns
(erről bővebben a központi honlap Összhangzattan I. című részében olvashatunk), ebből a skála-, és hangtömegből nekünk elsősorban ezen funkciójú 3 akkordra van szükségünk, amely G-dúr esetén:
G - tonika
-
2
-
1
-
0
-
0
-
0
-
3 (4)
C - szubdomináns
-
0
-
3
-
2
-
0
-
1
-
0
D - domináns
-
x
-
0
-
0
-
1
-
3
-
2
A-dúr esetében pedig:
A - tonika
-
0
-
0
-
1
-
2
-
3
-
0
D - szubdomináns
-
x
-
0
-
0
-
1
-
3
-
2
E - domináns
-
0
-
2
-
3
-
1
-
0
-
0
Kíséret szempontjából elég 2 pengetési sablonnal foglalkoznunk:
Leállásoknál ima-lepengetés
Rumba 1
Természetesen a skálasablonon belül lehetőségünk van a sablon átalakítására is. Ezzel azonban a kezdők még ne próbálkozzanak, a variálás (és az improvizáció) ennél jóval magasabb szintű gyakorlat.
A dalban gyakran van leállás, ezt a ↓ jellel jelzem. Ajánlott technikája ima-lepengetés (lásd fentebb).
A dal eleje csupán egy gitárral és énekkel indul, ez alá szintén ima-, vagy pulgar-lepengetést ajánlok, mert zavaró lenne egyszerre 2 folkgitár. Ezt a részt a videóban kihagytam, ezért kék színnel jelzem.
Levél a távolból - Fonográf - 4/4
Bevezetés/versszak - ima-lepengetés - 1 ciklus
2x ((↓) G - D - G)
(↓) C - D - G - C
(↓) G - C - D - G
Versszak - rumba 1 - 2 ciklus
2x (G - D - G (4))
C - D - G - C
G - C (1) - D (1) - G (4)
Refrén
2x (C - D - G (4))
C - D - G - C
C (↓)
G - C (1) - D (1) - G (4)
Szóló
2x (G - D - G (4))
C - D - G - C
G - C (1) - D (1) - G (4)
Refrén
2x (C - D - G (4))
C - D - G - C
C (↓)
G - C (1) - D (1) - G (4)
Transzponálás
Versszak
2x (A - E - A (4))
D - E - A - D
A - D (1) - E (1) - A (4)
Refrén
2x (D - E - A (4))
D - E - A - D
D (↓)
A - D (1) - E (1) - A (4)
D - E - A - D
D (↓)
A - D (1) - E (1) - A (2)
A (↓) - E (↓) - A (↓)
Távolból írok, kedvesem.
Nagyon távol vagy már, azt hiszem.
Nem mondhatom, hogy könnyű volt a szakítás,
Bár most már jól érzem magam.
Élj boldogan nélkülem.
Legyél sokkal boldogabb, mint velem.
Nem mondhatom, hogy hozzám jobb nem lehetnél,
Bár most már jól érzem magam.
Nem kell nekem, hogy válaszolj.
Nem kell nekem, hogy válaszolj.
Nem kell nekem megírnod azt, hogy szerettél.
Tudod, én így is jól érzem magam.
Nem kell nekem, hogy válaszolj.
Nem kell nekem, hogy válaszolj.
Nem kell nekem megírnod azt, hogy szerettél.
Tudod, én így is jól érzem magam.
Élj boldogan nélkülem.
Legyél sokkal boldogabb, mint velem.
Nem mondhatom, hogy hozzám jobb nem lehetnél,
Bár most már jól érzem magam.
Nem kell nekem, hogy válaszolj.
Nem kell nekem, hogy válaszolj.
Nem kell nekem megírnod azt, hogy szerettél.
Tudod, én így is jól érzem magam.
Szörényi Levente mindenkor és minden körülmények között maradandót alkotott. Nem számítva a komolyzenét, ő az egyik kedvenc magyar zeneszerzőm. Kár, hogy a mai nemzedék már nem nagyon ismeri zenéjét, bár ebben a zenében még van emberi érzelem, rendkívül mély zenei ötletgazdagság és annyira igényes kidolgozás, amely napjaink tucatzenéjére már régóta nem jellemző. Az átlagos hallgatónak fel sem tűnik, de félelmetes például a Fonográf-dalok vokálkezelése, egyszerűen borsózik tőle a hátam! Nos, ezt nevezik mesterségbeli tudásnak: a közönséget ilyen eszközökkel kell meghódítani...