67-es út - Republic
Tanuljuk meg basszusgitáron is!
A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
De nézzük meg a dalt a híres autós környezetben is, pontosan a 67-es úton (saját felvétel):
A dal hangneme D-dúr és 4 akkordból álló akkordmenete...
D
-
x
-
0
-
0
-
1
-
3
-
2
Hm
-
1
-
1
-
3
-
4
-
2
-
1
G
-
2
-
1
-
0
-
0
-
0
-
3 (4)
A
-
0
-
0
-
1
-
2
-
3
-
0
...tulajdonképpen egy egyszerű zenei sablon, amelynek funkciói...
T-Tp-S-D
tonika - tonika-parallel - szubdomináns - domináns
...D-dúr esetén így fognak megvalósulni:
-
D - tonika
-
Hm - tonika-parallel
-
G - szubdomináns
-
A - domináns
Voltaképpen kétféle akkordmenet van a dalban:
-
Versszak: D - A - Hm - G
-
Refrén: Hm - G - A - D
Nem számítom ide a dal végén felhasznált D4 akkordot...
-
x
-
0
-
0
-
1
-
3
-
4
...mert zenei értelemben nincs komolyabb funkciója.
A dal ritmikai képlete 4/4-es és benne kétféle dinamika változik:
-
halk, lírai részek,
-
hangosabb részek.
Azért jellemeztem a dinamikai változást az igen buta "hangosabb" szóval (szándékosan nem használtam az átlagos zenei kifejezést az olasz forte szót, mert nem akarom tudálékossá tenni az anyagot), hiszen a dal tempója nem változik, csupán a benne lévő részek (átvezetés, versszak, refrén) dinamikája-lejátszása. (Itt jegyzem meg: tipikus hiba, hogy a kezdő tanítvány összekeveri a lassú-halk és a hangos-gyors zenei fogalompárokat.) Éppen ezért a dal fokgitáros lejátszásához a következőket ajánlom:
-
a lírai részekhez felbontást,
-
a hangosabb részekhez tábortűzi pengetést,
-
és le kell kezelnünk egy bevezetés-átvezetést is, amit most külön mutatok meg a pulgar-lepengetéskor használatos (↓) jelzéssel (az akkordok D - A):
A további problémát az jelenti, hogy a tábortűzi sablon hangjaiban rövid, a 4/4-es sablonok bármelyike pedig hosszú (8 hangból álló). Ezért kellett választanom a teljes dalszerkezetnél alapértelmezett ciklushossznak 4/4 - 1/2 ciklust. Én a dalban a 3. sablon 1/2 ciklusát alkalmazom (amelyik egyúttal sok más 4/4-es sablon 1/2 ciklusa is). A dal tehát a fent mutatott D-A váltás pulgar-lepengetést nem számítva 2 sablonnal kiválóan lejátszható:
Felbontás - 4/4 - 1/2 ciklus (itt A-moll)
(A különböző ütembeosztású sablonok ritmikailag sokszor egymással kompatibilisek, különösképpen a 2/4 és a 4/4-es sablonok. Ezt vehetjük észre itt, hiszen egy 2/4 felbontásos 1. sablont fel tudtam használni 4/4 sablon 1/2 ciklusához.)
Tábortűzi (itt A-moll)
Bevezetés - 4/4 - 1/2 ciklus
D - A - Hm - G
D - A - Hm - G (3)
Versszak
3x (D - A - Hm - G)
D - A - Hm - G (4)
Refrén
3x (Hm - G - A - D)
Hm - G - A
Átvezetés - pulgar
(↓) D - A
Versszak - tábortűzi - 2 ciklus
3x (D - A - Hm - G)
D - A - Hm - G (8)
Refrén
3x (Hm - G - A - D)
Hm - G - A
Átvezetés - pulgar
(↓) D - A
Versszak - 4/4 - 1/2 ciklus
2x (D - A - Hm - G)
tábortűzi - 2 ciklus
D - A - Hm - G
D - A - Hm - G (8)
Refrén
4x (Hm - G - A - D)
Refrén
3x (Hm - G - A - D)
Hm - G - A
Átvezetés - pulgar
(↓) D - A
Versszak - 4/4 - 1/2 ciklus
3x (D - A - Hm - G)
D - A - Hm - G (4)
Refrén - tábortűzi - 2 ciklus
3x (Hm - G - A - D)
Hm - G - A (↓)
Vége - 4/4 - 1/2 ciklus
D - D4 - D - D4
Nagy esők jönnek és elindulok,
elmegyek innen messze
A 67-es úton várhatsz rám dideregve
Nyáréjszakán, ha nem jövök, esik az eső és mennydörög
A csillagokkal, ha szédülök, esik az eső és nem találsz rám.
Csillagok, csillagok mondjátok el nekem
Merre jár, hol lehet most a kedvesem
Veszélyes út, amin jársz, veszélyes út, amin járok
Egyszer te is hazatalálsz, egyszer én is hazatalálok.
Nagy esők jönnek és itt maradok, itt maradok örökre
A 67-es út mellett, az árokparton ülve
Nyáréjszakán, ha nem jövök, esik az eső és mennydörög
A csillagokkal, ha szédülök, esik az eső és nem találsz rám.
Csillagok, csillagok mondjátok el nekem
Merre jár, hol lehet most a kedvesem
Veszélyes út, amin jársz, veszélyes út, amin járok
Egyszer te is hazatalálsz, egyszer én is hazatalálok.
Mindig is szerettem Cipő (Bódi László) zenéjét. Dalai nagyon egyszerűek, de mindig megtalálja azt a dallamot, amit manapság a többség már keresve se talál meg. Ő tehát a "birtokában" van annak, aminek sokan sohasem lesznek. Azt hiszem, ez az egyik fő ismérve az igazi zenésztehetségnek.