További, járulékos (flamenco)-technikák
Az itt ismertetett 2 technika a flamenco gitárstílus technikai repertoárjából származik, annak kissé "higított" változatai. Ez azt jelenti, hogy ott sokkal magasabb szinten, bonyolultabban vannak felhasználva, ám korlátozottan alkalmazhatjuk őket a folkgitár esetében is; ekkor célzottan rumba-alapú ritmuspengetések feltuningolására, megfűszerezésére hasznosíthatók. Ráadásként némelyik Gipsy-Kings-dalban például a tresillos-technika egyenesen benne is van, hiszen a híres együttes tagjai közismerten kiváló flamenco-gitárosok.
Az alábbi 2 technika megfelelő szintű lejátszása nem fog menni máról holnapra, átlagos esetben minimum néhány évről beszélhetünk. Aki el kívánja sajátítani az alábbi technikákat, az gyakorolja őket következetesen mindennap. Az szoktam mondani, hogy a flamenco-technikák zöme "pusztulós" technika, azaz ha nem gyakoroljuk őket mindennap, rettentő hamar szétesik a már megszerzett tudás. Igen, ez a flamenco, a világ legnehezebb gitárstílusa...
Először nézzünk meg egy rövid demonstrációt, hogy tudjuk, miről is beszélünk:
Ez ugyan tömör flamenco-zene (12/8-os bulerias), de jól láthatjuk a hozzá szükséges pengetési módot: az ujjak viszonylag elkülönülten, de gyorsan pengetnek. Ráadásként sokszor még a q - menique ujj is felhasználásra kerül, amint ez az alábbi demo is mutatja:
Ez a nehéz technika nem fog azonnal menni, ezért érdemes néhány hónapig 1 speciális rávezető technikát gyakorolnunk, ennek célja az ujjak mozgatóidegeinek kilazítása, vele az ujjak egymástól való függetlenítése. A gyakorlat voltaképpen erőteljes, irányított ujjpöckölés:
Négyes rasgueo (a↓ - m↓ - i↓ - i↑ - E-dúr)
Amikor úgy érezzük, hogy ujjaink kellőképpen kilazultak, ezt a pengetést lassan tegyük rá a húrokra. Vigyázzunk a következőkre:
-
az ujjpöckölős alapkéztartás ne essen szét, a pengetéseket mindig ebből kell kiindítanunk!
-
A gitárra letett p ujj nem nehezedik az E6 húrra, hanem azt csak referenciaként használja. Következésképpen az E6 húr ne legyen lenyomva a p ujjal!
-
Vegyük észre azt is, hogy az i ujj visszafelé is penget!
Ötös rasgueo (q↓ - a↓ - m↓ - i↓ - i↑- E-dúr)
Az egyetlen különbség a fentiekhez képest, hogy a pengetésbe behozzuk a q ujjat. A ciklus a q ujjtól indul:
Amikor a fentieket kellő alapossággal kigyakoroltuk, a rumba 4 ritmuspengetést (A-moll)...
...olyan módon fel tudjuk tuningolni rasgueo-pengetéssel, hogy első technikáját (amely egy i m a lepengetés) gyors négyes rasgueo-val helyettesítjük (E-dúr):
A higított, folkgitáros és az eredeti, flamenco-alapú rasgueo-pengetés tehát itt válik szét egymástól, hiszen az utóbbi jóval bonyolultabb zenei kontextusban kerül felhasználásra.
Először nézzünk meg egy rövid demonstrációt, hogy tudjuk, miről is beszélünk (E-dúr):
Bár nem bonyolult technika, de nagyon nehéz ráérzeni, mert alapjában véve rendkívül gyors és ennek elsajátítása nem fog azonnal menni. A tresillos-ban 3 technika található gyors egymásutánban; ezeket most lassan, de összefüggően mutatom meg (E-dúr):
-
i m a ↓
-
p ↓
-
p ↑
Az egész technika kivitelezése egy, a húrok fölött lévő képzeletbeli gömbben történik, ezt kézzel mutatom meg:
Ezt azért fontos kihangsúlyozni, mert gyakorláskor ha a kéz ebből a gömbből kimozdul, akkor valójában rossz a technika, hiszen gyors tresillos-nál ezt a felesleges mozdulatot nem engedhetjük meg.
Nincs más dolgunk, mint a tresillos 3, fent ismertetett alapmozdulatát lassan, folyamatosan, de szabályos időközönként kigyakorolni. Ha ezt megtesszük, lassan, de biztosan -ráérezve a tresillos-ra-, be fog az gyorsulni.
A tresillos 1 környi alapmozdulatát 1 ciklusnak neveztem el. Most nézzünk meg egy tipikus, középgyors, 4 ciklusos tresillos-t lezárással, amely sokszor fordul elő latinos dalokban (E-dúr). Olyannyira jellegzetes,hogy Gipsy Kings bácsiék lezárásképpen rengetegszer használják (én is ilyen néven hivatkozom rá):
Befejezésképpen a Gipsy Kings - Djobi, djoba című dalában leellenőrizhetjük mindkét technika gyakorlati alkalmazását: