Kérdések és válaszok

7. - C-dúr hármashangzat transzponálása

 

"Nem értem, hogy például egy C akkordot hogyan lehet gitáron 1 oktávval feljebb játszani capo nélkül (vagy bármelyik más akkordot)? Mert zongorán egyértelmű, hogy 8 billentyűvel eltolom, de gitáron melyik alaphangot kell egy akkordon belül figyelembe venni az eltolásnál? Hiszen a gitár 6 húrjának más az alaphangja, így a fél-, és egészhang távolságok eltérnek húronként egy akkordon belül..."

 

Értem a kérdést. Először is jelzem, hogy a fél-, és egészhang távolságok nem térnek el húronként 1 akkordon belül. A különbség egyedül a 2 hangszer fizikális felépítésében, architektúrájában van, ennek ellenére mindkét hangszer 1 hangrendszerhez, az európai gyökerű temperált hangrendszerhez tartozik.

 

Tehát a zongorán és gitáron a zenei rendszer ugyanaz, ám ez egészen másképpen csapódik le a 2 hangszeren. A legfontosabb különbség, hogy míg a zongorán csakis 1 lineáris hangsorunk van, addig 1 hang a gitáron többször, több helyen is előfordulhat. Ez 1 komplex, bonyolult, nehezen átlátható skálarendszert eredményez a gitáron, noha ugyanazon hangsorról beszélünk, mint a zongora esetében. Az Ön által igényelt transzponálás természetesen elvégezhető a gitáron, ám ehhez:

  1. át kell látni azt, hogy az akkordok milyen hangokból épülnek fel,

  2. és tudnunk kell azt, hogy ezek a hangok hogyan csapódnak le a gitáron. Az utóbbi pedig egyedül a gitár hangolásától függ, mert más hangolás esetén a hangok (vele az egész skálarendszer) másképpen csapódik le.

Nézzünk 1 konkrét példát! Adott a zongorán 1 db C-dúr akkord (C - E - G):

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Zongora - C-dúr akkord (hármashangzat)

 

Ez az akkord a gitáron alapértelmezésben így fogható le (nem számítva, hogy a gitár úgynevezett transzponáló hangszer, azaz minden 1 oktávval lejjebb szól a kottaábrázoláshoz képest):

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Gitár - C-dúr akkord (hármashangzat)

 

A gitár "tragédiáját" az adja, hogy ez az akkord (mint minden más zenei objektum) a hangszeren többféleképpen is lefogható. Ezt könnyű leellenőriznünk, ha idemásoljuk a törzshangok (C-D-E-F-G-A-H) gitáron történő lecsapódását (24 bundos gitár):

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Törzshangok a gitáron

 

Nos, az 1 oktávos transzponálás a zongorán rémegyszerű:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Zongora - C-dúr akkord (hármashangzat)

Pénzes-féle Gitáriskola - Zongora - C-dúr akkord (hármashangzat)

 

Ám a gitáron -éppen azért, mert rajta 1 hang többször és több helyen is előfordul-, többféle lehetőségből válogathatunk:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Gitár - C-dúr akkord (hármashangzat)

Pénzes-féle Gitáriskola - Gitár - C-dúr akkord (hármashangzat)

Pénzes-féle Gitáriskola - Gitár - C-dúr akkord (hármashangzat)

 

Sőt, zeneelméletileg nézve ez is 1 transzponált C-dúr akkord, bár folkgitáros (akkordos) szempontból nem igazán hasznos:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Gitár - C-dúr akkord (hármashangzat)

 

Összefoglalva: miképpen csapódik le (bármilyen) akkord a gitáron, ez kiszámítható a törzshangos gitártáblázatból...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Törzshangok a gitáron

 

...feltéve, hogy ismerjük a kapcsolódó akkordelméletet. Ha az még nem világos, ajánlom figyelmébe központi honlapom Összhangzattan című fejezetcsomagját.

 

Ugyanakkor saját gyártmányú, skálarendszerező és skálavariációs szoftverem demo verziója (neve OSIRE) ingyenes regisztráció után szintén letölthető központi honlapomról. A demo-verzió felső, standard tükörképe megmutatja, hogy a zongora fehér billentyűi, azaz a törzshangok miképpen csapódnak le a standard hangolású gitáron. Ebből már ki lehet számolni a transzponálásokat (illetve bármit), feltéve, hogy tudja milyen hangokból épülnek fel az akkordok.