A picado-technika IV.
A folyamatos IMIMIM-pengetés és problémái
Mivel a picado a flamenco-stíluson belül a szólóvonalat képviseli, nagyon fontos a pengetés technikai koherenciája. Ugyanis minél homogénebb mozdulatokból áll egy mozdulatsorozat, annál jobb, hatékonyabb, gyorsabb lesz. A picado ilyetén hatékonyságát a tirando ellenében már analizáltuk a bevezető fejezetben, azonban még nem említettük meg a konkrét pengetési szabályokat. A Pénzes-féle módszertanon belül természetesen létezik a pengetésnek is külön "filozófiai" megközelítése, ezt a "Filozófiai" vizsgálódások című fejezetben olvashatjuk.
A fejezetben olvasottak alapján végkövetkeztetésünk az, hogy az optimálisnak minősített szólótechnikai, folyamatos fel-lepengetés mintájára (mondják váltott pengetésnek is)...
a picado esetében húrváltástól független, folyamatos IMIMIM-pengetést kell alkalmaznunk.
Ennek leírása, modern szóval "algoritmusa" nagyon egyszerű (és éppen emiatt optimális):
IMIMIMIMIMIM...
Tehát nem engedhető meg kettős pengetés ugyanazon ujjal, például:
IIMMIMIMIIMM...
Az alábbi 4 hibát vagy húrváltáskor vagy azonos húron való pengetéskor követhetjük el (a 2 videóban mindkét lehetőséget megmutatom):
-
kétszer pengetünk I ujjal,
-
kétszer pengetünk M ujjal,
-
kétszer pengetünk I ujjal úgy, hogy egy kört ír le a levegőben,
-
kétszer pengetünk M ujjal úgy, hogy egy kört ír le a levegőben.