Tanulási javaslatok
Először ismételjük meg a kezdőlapon említett egyik legfontosabb gondolatunkat: holtbiztos csodamódszer egyébként sincsen, mert az eredményes hangszertanulásnak 3 alappillére van:
-
jó módszertan,
-
jó oktató,
-
jó tanítvány.
Ebből következően, bár 66,6% a Pénzes-féle módszertanon, tágabb értelemben az oktatón és módszertanán, ám 33,3% mindig a tanítványon múlik, ezért nincs az a zseniális módszertan és oktató, aki ezt a maradék 33,3%-ot bármivel is ellensúlyozhatná.
Tehát a gyakorlónak háromfelé kell tekintenie:
-
a módszertanra,
-
az oktatóra,
-
és nem utolsósorban önmagára.
Az az igazság, hogy erre nem mindenki képes, mert ebben az esetben részben önmagunk oktatójává kell válnunk, azaz:
-
saját magunkra kell erőltetnünk egy következetes gyakorlási ütemtervet,
-
nehézség esetén csakis önmagunk értelmére számíthatunk.
A következő fontos gondolat az, hogy nem létezik biztos, minden zenei szituációban jól működő tudás megfelelő alapozás, rendszeresség és technikai, valamint elméleti rendszerezettség nélkül. 1 hónap után senki nem lesz képes lejátszani egy Gipsy Kings - Hotel Californiát, de azt hiszem még 1 év után sem, erről ne is álmodozzunk. Ez a honlap tehát nem a gyorsaságra tesz folkgitáros ígéretet, hanem a biztos alapozásra és a minden folkgitáros szituációban továbbgondolható gitártudás megszerzésére, feltéve, hogy a tanuló a maga 33,3% részesedését mindenkor és minden időben beleteszi a felkészülésbe.
Nagyon nehéz egy egységes, de mindenki számára végigjárható tanulási irányvonalat meghatározni. Bár mindenki másképpen fejlődik "ugyanúgy", ám én inkább a fejlődés egyéni jellegzetességeit hangsúlyozom ki, amely az ilyen próbálkozást majdnemhogy lehetetlenné teszi. Ennek ellenére alább felvázolok egy tanulási ütemtervet, mert előbb-utóbb úgyis kérni fognak ilyet.
Ám ez itt egy igen általános megközelítés, felelősséget nem tudok arra vállalni, hogy mindenkinél be fog válni!
1. Először olvassuk el a Gitáriskolához kapcsolódó szerzői jogokat, mert azokra nagyon érzékeny vagyok és emiatt senkivel sem szeretnék konfliktusba keveredni.
2. A honlaptérképben fentről lefelé haladva olvassuk át az Elméleti alapozás című rész összes fejezetét, még akkor is, ha első olvasatra bennük nem mindent értünk meg. A Pénzes-féle módszertan a megszokott zenei fogalmaktól különböző, jobb megközelítéseket használ. Ezek megértése létfontosságú az eredményes hangszertanuláshoz.
3. A honlaptérképben fentről lefelé haladva lassan és következetesen vegyük át az Technikai alapozás című rész összes fejezetét. Ez több hónapig is eltarthat. Próbáljunk mindent szó szerint megtanulni és megérteni (például a sablonok elnevezései-pengetései, stb.).
Nem kell átvenni az Akkordok profiknak című fejezetet; kezdetben csakis üres húros akkordokat tanuljunk.
Sokat gyakoroljunk akkordpár-váltásokat sokféle sablonban.
4. Vegyük át az összes kezdő dalt. Közös jellemzőjük, hogy nem tartalmaznak barrés (keresztfogásos) akkordokat (például F).
5. Tanuljuk meg a barré-technikát és foglalkozzunk barrés akkordokkal is.
6. Vegyük át a középszintű dalokat.
7. Okosan válogatva vegyünk egyre nehezebb dalokat. Vigyázzunk, hogy a dallal ne becsüljük felül megszerzett gitártudásunkat.
8. Ha valami nem megy, ne essünk kétségbe, hanem gondolkodjuk el a következőkön:
-
Miért nem megy a dolog?
-
Hogyan lehet megszüntetni a problémát?
Mindez analitika után ne szégyelljünk egy szinttel visszalépni, ha ez szükséges.
9. Ne kapkodjunk, inkább helyette dolgozzunk ki egy következetesen betartott gyakorlási ütemtervet. Az anyagban való ide-oda ugrálás esetén nem lesz megalapozott és rendszerezett hangszertudásunk és ez középszinten -amint ezt másoknál többször tapasztaltam-, elháríthatatlan akadályokat fog jelenteni. (Én szóltam előre!)